łożyska stożkowe są rozłączne, składają się
z pierścienia wewnętrznego i koszyka z wałeczkami
przeznaczone są do przenoszenia dużych,
złożonych obciążeń – promieniowych i osiowych w jednym kierunku
do największych obciążeń osiowych stosuje
się serię 313 o zwiększonym kącie działania
kosze prawie zawsze wykonywane są ze stali,
bardzo rzadko z poliamidu
produkowane obecnie łożyska stożkowe mają
zmodernizowaną konstrukcję względem wersji pierwotnych i charakteryzują się
wyższą nośnością, lepszymi parametrami obrotowymi; przyczyną jest
zwiększenie rozmiaru i liczby wałeczków ale przy zachowaniu wymiarów
głównych; łożyska te przejściowo oznaczane były literą Aza symbolem
głównym
często za symbolem spotyka się oznaczenie X– łożysko takie ma zmienione wymiary główne i często nie może być
stosowane zamiennie z wersją bez tego oznaczenia
Oznaczenie X stanowi najczęściej np.:
zmianę wysokości pierścienia wewnętrznego,
zmianę wysokości pierścienia zewnętrznego,
większe ścięcie montażowe tzw. faza,
zmianę kąta nachylenia wałeczków,
rowki, nacięcia, wargi i inne zmiany pierścieni
Łożyska stożkowe calowe:
Podstawowe cechy:
pod względem budowy są
identyczne jak łożyska o wymiarach metrycznych
w żadnej innej grupie łożysk
oznaczenia calowe nie zadomowiły się tak , jak w łożyskach stożkowych;
łożyska te w Polsce i Europie znajdują zastosowanie głównie w motoryzacji:
koła samochodów, mosty, przekładnie oraz w urządzeniach pochodzenia
brytyjskiego
oznaczenia łożysk stożkowych
o wymiarach calowych oparte są na systemie AFBMA. System ten oddziela
oznaczenia pierścienia wewnętrznego i zewnętrznego przy czym zawsze jako
pierwszy podawany jest symbol pierścienia wewnętrznego, za nim znak " I "
i symbol pierścienia zewnętrznego
istotne elementy oznaczeń: 1. oznaczenie literowe składające się z jednej lub dwóch liter – określa
klasę obciążenia, przy którym łożysko może pracować. Występuje na początku
oznaczenia pierścienia EL niezwykle lekkie
L lekkie LM lekko-średnie
M średnie HM średnio ciężkie H ciężkie HH bardziej niż ciężkie EH niezwykle ciężkie T tylko osiowe 2. dwie ostatnie cyfry symbolu pierścienia od 10 do 19 dla pierścieni zewnętrznych od 30 do 49 dla pierścieni wewnętrznych
jeżeli przed oznaczeniem pierścienia znajduje się litera
"J" znaczy to, że posiada on wymiary i tolerancje metryczne; łożyska serii
"J" są czasami traktowane jako łożyska calowe przeniesione na system
metryczny
dla uproszczenia często podając symbol łożyska stożkowego
dokonuje się następującego skrótu: LM11749/LM11710 =
LM11749/10 opuszczając powtarzający się ciąg znaków
wiele
firm dla zaznaczenia calowych wymiarów łożysk przed symbolem pierścienia /
łożyska umieszcza literę "K"